Klokkenluidersregeling
De klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement wil het melden van inbreuken in een werkgerelateerde context stimuleren en zorgen voor een bescherming van de klokkenluider. Hieronder lees je hoe je inbreuken bij Natuurinvest kunt melden en onder welke voorwaarden je als melder in aanmerking komt voor de bescherming tegen represailles.
Welke meldingen?
Je kunt een melding doen over inbreuken die gebaseerd zijn op informatie die je uit je werkomgeving verkreeg. Een inbreuk is een handeling of een nalatigheid (iets wat je niet doet) die onrechtmatig is, of die de regelgeving schendt.
Wie kan melden?
Je hebt een werkrelatie met Natuurinvest. De werkrelatie is ruimer dan eigen (ex-)werknemers. Het gaat ook over externen die via hun werk met ons in contact komen.
Denk bijvoorbeeld aan sollicitanten, consultants, studenten of leveranciers. Voor burgers zonder werkrelatie met de Vlaamse overheid, geldt de gewone klachtenregeling.
Waar kun je melden?
De regelgeving voorziet veilige meldkanalen binnen en buiten elke organisatie die elk eenzelfde bescherming bieden.
Er zijn meerdere interne meldkanalen voor Natuurinvest:
- Algemeen directeur Tom Embo en intern auditeur Tania Coosemans
- Audit Vlaanderen
Daarnaast kun je extern melden bij de Ombudsdienst, een dienst die onafhankelijk is ten opzichte van de Vlaamse overheidsadministratie.
Als melder meld je de informatie over een inbreuk bij voorkeur intern als de inbreuk op een doeltreffende manier intern kan behandeld worden en er geen risico op represailles bestaat.
Je kunt de informatie ook openbaar bekendmaken. Je geniet dan alleen bescherming indien je ofwel alle formele procedures hebt doorlopen zonder resultaat of als er onmiddellijk gevaar dreigt.
Wanneer kom je in aanmerking voor bescherming?
De bescherming als klokkenluider geldt alleen als je via een van de formele meldingskanalen (intern of extern) melding doet van een inbreuk in je werkomgeving.
Wie opzettelijk onjuiste of misleidende informatie meldt, geniet geen bescherming. Je moet redelijke gronden hebben om aan te nemen dat wat je meldt juist is, gezien de omstandigheden en de informatie waarover je op het moment van de melding beschikt.
Welke bescherming?
De meldingskanalen zorgen voor systemen die de vertrouwelijkheid beschermen van:
- Jouw identiteit
- De identiteit van de anderen die in de melding genoemd zijn
- De informatie waaruit jouw identiteit of die van de anderen kunnen blijken
Dit door onder andere de toegang tot deze informatie strikt te beperken tot de formele meldpunten.
Je kunt ook anoniem melden.
Je bent beschermd tegen represailles of elke benadeling ten gevolge van de melding. Denk bijvoorbeeld aan vb. negatieve evaluatie, reputatieschade, wijziging van taken of werklocatie, vroegtijdig opzeggen van een leveringscontract, uitsluiting procedure overheidsopdrachten zonder bekendmaking… Deze bescherming geldt ook voor personen rond de melder zoals getuigen, facilitatoren, familieleden…
Welke rechten heeft de betrokkene?
De persoon over wie de melding gaat, de betrokkene, heeft de volgende rechten:
- Geheimhouding van de identiteit
- Recht op een doeltreffende voorziening in rechte
- Recht op een eerlijk proces
- Het vermoeden van onschuld
- Recht van verdediging
Hoe maak je een melding?
Je kunt intern of extern melden via mail, telefonisch, via brief of je kunt een gesprek aanvragen.
Melding via mail
- Je stuurt je melding naar het mailadres hieronder.
- Deze mailbox is strikt vertrouwelijk en alleen toegankelijk voor de interne meldkanalen, meer bepaald voor Tania Coosemans en algemeen directeur Tom Embo.
Schriftelijke melding via brief
- Je stuurt je brief naar het postadres van de Vlaamse overheid. Vermeld op de envelop dat de brief vertrouwelijk is, door het woord ‘vertrouwelijk’ zichtbaar te noteren.
- De brief wordt door de centrale postkamer niet geopend maar wordt op een beveiligde manier rechtstreeks aan de geadresseerde bezorgd.
Telefonische melding
- Als je ermee instemt, kan het gesprek opgenomen worden ter bewaring en kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
Fysieke ontmoeting
- Je hebt het recht om binnen een redelijke termijn een afspraak te krijgen voor een fysieke ontmoeting om de informatie van je melding te bespreken. Als je ermee instemt, kan het gesprek opgenomen worden ter bewaring en kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
Hieronder vind je alle contactgegevens voor een melding bij Natuurinvest
Intern bij Natuurinvest:
- E-mail: klokkenluiden.natuurinvest@vlaanderen.be
- Telefonisch: 02 553 26 74
- Gesprek: op afspraak
- Brief: Natuurinvest, PERSOONLIJK/VERTROUWELIJK t.a.v. Tania Coosemans, Hendrik Consciencegebouw, Koning Albert-II laan 15 bus 178, 1210 Brussel
Audit Vlaanderen:
- E-mail: melding.audit@vlaanderen.be
- Telefonisch: 02 553 45 55
- Gesprek: op afspraak
- Brief: Audit Vlaanderen, Havenlaan 88 bus 24, 1000 Brussel
Vlaamse Ombudsdienst:
- E-mail: klokkenluiden@vlaamseombudsdienst.be
- Telefonisch: 02 552 48 48
- Gesprek: op afspraak
- Brief: Vlaamse Ombudsdienst, Leuvenseweg 86, 1000 Brussel
Verloop van je melding
Je ontvangt als melder binnen de zeven dagen na de dag waarop het meldkanaal je melding ontvangen heeft een ontvangstmelding, tenzij:
- je melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijg je meteen meer informatie over je melding.
- je je uitdrukkelijk verzet hebt tegen het krijgen van een ontvangstmelding.
- het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van je identiteit in gevaar brengt.
Binnen een redelijke termijn krijg je informatie over wat er met je melding gebeurde.
Concreet:
- Binnen de drie maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd.
- Of binnen drie maanden en zeven dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is.
- De termijn kan eenmalig met drie maanden verlengd worden. Je wordt daarvan op de hoogte gebracht.